Monday 7 March 2016

Field study interview transcript

Transcript from interviews carried out at T-Centralen, after lunch time, because that was the time I had available. Questions asked were chosen randomly by what I remembered.

Interview 1: (lady, 35-50 yrs old)

  • Demographic test: Hur ofta pendlar du?
    • Kanske 2-3 gånger i veckan.
  • Varför väljer du tunnelbanan istället för ett annat färdmedel?
    • Det är smidigast inne i stan
  • Mardr;msupplevelse
    • stopp, sittande i tunnel i flera timmar
  • Använder du SL-appen?
    • Nej.
  • Vad tycker du är bra med tunnelbanan
    • Går ofta, i olika riktningar så man kan ta sig ganska långt med tbanan.
  • Tycker du det finns något som fungerar helt perfekt?
    • Helt perfekt, nja, i stort sett fungerar allting bra.
  • Känner du att det såknas någon information när du åker i tunnelbanan?
    • Nej, jag tycker att det lämnar ganska bra information.
  • Vilken information de lämnar ut tycker du är bra?
    • Om förseningar, kommer inte annars på något annat.
  • Vad tycker du om miljön på tynnelbanan? (Trygghet, trivsel)
    • Det är ju trängsel vissa tider, men det är ju naturligt.
Interview 2: (Elder couple)
  • Demographic test: Hur ofta pendlar ni?
    • 2 ggr om året.
  • Nånting ni stör er på på tunnelbanana?
    • nej...
  • Dåligt med den här stationen?
    • Nej, den är bra
  • Använder ni SL-Appen?
    • Den blåa? Ja.
  • Vilken information från appen tycker ni är viktigast?
    • Jag får ingen information alls från den. Utom när tågen går kanske...
Interview 3: (French man, 20+ yrs old)
  • Demographic test: How often do you use the subway?
    • I am here for three months... Now I have two months... I am satisfied with.. pour.. subway
    • Use it every day
  • Where do you usually stand on the platorm?
    • In the midde
  • Is there anything you think is bad about the subway
    • No, nothing, it's okay, haha
Interview 4: (Man, 30~40 yrs)
  • Demographic test: Hur ofta pendlar du?
    • varje dag.
  • Var brukar du ställa dig?
    • mitten
  • Varför?
    • MInst folk
  • Använder du SL-appen?
    • nej
  • Mardrömsscenario?
    • Mycket folk, inställda avgångar
  • Känner du att du saknar någon information i tunnelbanan?
    • När förarna stannar borde förarna säga varför de stannar. Vissa gör inte det. 
  • Vad tycker du annat om miljön? Trängsel, trygghet, säkerhet?
    • Sena kvällar undviker jag tunnelbanan. För mycket stök, fylla.
  • Tycker du något fungerar helt perfekt?
    • Ja, avgängarna. Och så går tågen tätt.
  • Varför anv'nder du tbana istället för andra färdmedel?
    • Smidigare än bil i stan.

1 comment:

  1. Målgrupp: målgruppen var bred, dagliga pendlare.
    funktionaliteten var ej primärt anpassad för dagliga pendlare då den snarare passar för resenärer som reser till en plats de inte varit på tidigare.
    Persona och scenario var tydliga och beskrev ett problem som behöver lösas

    Känslan: första intrycket är att det är en produkt som kommer fylla en funktion för de som ska resa till en adress de inte varit på tidigare. användarna kommer stanna kvar. dvs använda tjänsten igen om färgkodningen fungera på plattformen.

    Interaktion och övergripande struktur:
    Designen var ganska löst specad då det skulle vara en feature i SL-appen. det var inte tydligt exakt vart en skulle finnas på skärmen.

    Funktioner och kringfunktioner
    Tjänsten är en feature i SL-appen så den kommer inte vara i fokus i SL-appen men tjänsten är i sig själv tydlig och det finns kringfunktioner i form av analoga färgkodade skyltar som är viktiga för att tjänsten ska fungera på ett bra sätt.

    Design/ komposition
    -elementen är grupperade i analoga och digitala
    -tillägg i appen med färgkodning på bild på vagnarna som visar vart du ska gå på tåget för att komma upp till den uppgången.

    Hjälp
    Finns idag ingen hjälpfunktion för att förstå hur tjänsten funkar.

    Skisserna
    Skisserna är inte självförklarande och lite röriga och lägg till färger i skisserna för att lättare förstå hur appen och perrongen samspelar.

    ReplyDelete